· 

Interview post!

Recent had ik een leuk interview met mijn uitgever Godijn Publishing. Lees hier wat zij mij vroegen.

 

Wij van het Godijn Publishing Boekencafé hadden weer een leuk interview. Dit keer met Ellis van Zijll, want wie is de auteur van 'Abdij van de nacht'? 

 

Wie ben jij?

Mijn naam is Ellis van Zijll. Ik ben 22 jaar en kom oorspronkelijk uit Nieuwkoop. Momenteel woon ik in Voorschoten en werk ik als Apple Technician in Den Haag.

 

Waarom ben je gaan schrijven?

Schrijven doe ik sinds ik 10 a 11 jaar oud was. Ik las destijds ook heel veel en de boeken van Paul van Loon waren mijn favoriet. Denk aan de Griezelbus, de Familie Rip en Vampier in de school. Deze boeken vond ik zo onwijs gaaf. Ik dacht: "Dat wil ik ook kunnen!” Paul van Loon had op zijn website en in zijn boeken ook schrijftips dus hij is eigenlijk de reden dat ik ben begonnen met schrijven. Daar ben ik hem ook heel dankbaar voor, want het bleek mijn passie. Voor die tijd had ik het gevoel dat ik nooit ergens goed in was en toen kwam ik er dus achter dat schrijven mij aardig afging. Ik ben hier nog altijd heel blij en dankbaar voor.

 

Heb je andere hobby’s?

Naast schrijven lees ik heel graag. Ik lees voornamelijk fantasy, dystopie, sci-fi, etc. Het is heerlijk om van andermans verhalen te kunnen genieten. Als uitlaatklep voor mijn liefde voor lezen ben in in januari van dit jaar een blog begonnen “A Book Bat.” Hier plaats in korte recensies van de boeken die ik gelezen heb, praat ik over mijn schrijfwerk en eigenlijk over alles wat met boeken te maken heeft. Dit doe ik ook op de gelijknamige Facebook- en Instragrampagina. Ook zit ik bij een gezellige boekenclub waar we elke 5 weken een nieuwe boek lezen. Daarna komen we ergens samen om over het boek te praten.

Naast mijn boekenpassie ga ik ook graag naar Fantasyfestivals en Comic conventies. Dit doe ik ook al enkele jaren en bezoek regelmatig evenementen als Castlefest, Elfia, Dutch Comic Con, etc. Het is altijd geweldig om je in de fijne sfeer daar te kunnen wanen. Een dag in een andere wereld. Het is altijd als thuiskomen. Regelmatig kleed ik mij ook naar de stijl van de festivals, maar niet altijd.

Thuis heb ik verschillende verzamelingen van onderwerpen die voor mij belangrijk zijn. Ik verzamel bijvoorbeeld boeken en andere snuisterijen rond het thema vampiers, ook spaar ik stripboeken van tv-programma’s uit mijn kindertijd en ik heb ook aardig wat gesigneerde boeken van Nederlandse auteurs.

 

Wat voor boeken lees je zelf graag?

Ik lees graag Young adult, Fantasy, Dystopie en Sci-fi. Favoriet zijn boeken waar vampiers een rol in spelen.

 

Waarom heeft Ellis ervoor gekozen om mee te doen met Boek10? Wat is voor haar de meerwaarde? Wij van het Godijn Publishing Boekencafé vroegen het haar:

"In eerste instantie dacht ik niet dat ik een kans zou maken om bij Boek 10 te komen. Ik had me er wel voor opgegeven, want stel dat. Het was zo geweldig om te horen dat ik de laatste plek mocht invullen. Het doet echt heel veel met je om te horen te krijgen dat het boek wat je geschreven hebt zo een plaats verdient.

Voor mij is de meerwaarde vooral dat je als een groep samen staat. Normaal is schrijven een vrij eenzame bezigheid en nu kan je het trotse moment dat je boek uitkomt delen met mensen die in dezelfde schuit zitten. Het is ook bijzonder om andere schrijvers te spreken die al op het punt zijn dat zij boeken uitgeven. Dat zijn toch niet zo heel veel mensen en zij begrijpen waar jij doorheen gaat. Het lief en leed dat komt kijken bij schrijven en uitgeven."

En zo zit Ellis in een spannend proces. Tenminste, dat denken wij.

 

Wat vindt zij zelf het spannendste aan het lanceren van haar boek tijdens Boek10?

"Goh, ik vind eigelijk alles spannend hieraan. De spanning van het insturen, dan natuurlijk nieuwe mensen ontmoeten, dat je manuscript door de redactie gaat, dat iemand een cover ontwerp gaat maken van het idee wat je in je hoofd hebt. Ik denk dat de presentatie zelf toch wel het aller spannends is. Dat je dan in de schijnwerpers staat, iedereen naar je kijkt en jij ze over je boek mag vertellen. Dat is natuurlijk wel het moment waar je naartoe leeft, dat je boek er daadwerkelijk is en dat je het daarna aan anderen kan laten lezen. Het is natuurlijk ook spannend wat mensen van je boek gaan vinden. Zoals ik al zei, ik vind alles eigenlijk spannend haha."

Weet je wat ook spannend is, Ellis? Wachten tot we je boek eindelijk kunnen lezen!

Reactie schrijven

Commentaren: 0