·

Recensie Moordgids voor lieve meisjes

Recensie Moordgids voor lieve meisjes - Holly Jackson

Dit boek las ik voor de boekenclub waar ik onderdeel van ben. Deze maand hadden wij twee thrillers om uit te kiezen en hoewel ik nooit thrillers lees trok dit boek me toch. De titel trekt veel aandacht en het leek me origineel om eens een thriller te lezen, die niet vanuit een rechercheur of detective is geschreven.

Waar gaat het boek over?

Het verhaal gaat over het dorpje Little Kilton. Vijf jaar geleden is een 17 jarig meisje Andie Bell verdwenen en haar vriendje Sal, die zelfmoord heeft gepleegd na haar verdwijning, wordt verantwoordelijk gehouden. De zaak is gesloten, maar hoofdpersoon Pippa wil het er niet bij laten zitten. Voor haar profielwerkstuk besluit ze de zaak te onderzoeken. Samen met de broer van Sal, Ravi, haalt ze alles uit de kast om de waarheid boven water te halen. Al snel stuit ze op duistere geheimen en iemand is duidelijk niet blij dat ze de zaak onderzoeken. Het lijkt of iemand hen probeert te dwarsbomen, de echte moordenaar wellicht?

Mijn mening

Wat mij het meest opvalt aan het uiterlijk van het boek is de opvallende titel. Op het eerste oog lijkt het alsof het echt een gids is, maar als je de achterkant leest weet je direct dat het een verhaal betreft. Op de voorkant zie je de welbekende rode draden, die je in series vaak voorbij ziet komen om de eindjes van hints aan elkaar te linken om zo het misdrijf op te lossen. Wat ook opvalt tijdens het lezen is de wisseling van lettertype en layout. Rapporten en e-mails worden echt als zodanig weergegeven en geven een extra effect waardoor het verhaal wel echt lijkt.

Zoals ik eerder noemde lees ik normaal geen thrillers, maar deze bleek voor mij weggelegd. Ik vond het zelfs een van de beste boeken, die ik in 2020 gelezen heb. Het boek was spannend vanaf het begin. Het begint heel lichtjes, maar kruipt steeds meer onder je huid. Het boek weet je met alle nieuwe hints en speculaties steeds weer op het verkeerde spoor te zetten. Eenmaal halverwege kon ik niet meer stoppen met lezen. Ik moest gewoon weten wie de dader was.

Nog een goed aspect van het boek zijn de personages. Ieder personage is uniek en heeft zijn eigen kenmerkende eigenschappen. Pippa is stoer en eigenzinnig, maar twijfelt toch ook wel waardoor je je goed in haar kunt inleven. Dan heb je Ravi, die een zorgzame grapjas blijkt. Zelfs de hond van Pippa wordt zo neergezet dat je hem zo voor je ziet. Je krijgt echt het gevoel dat als je nu naar Little Kilton zou rijden, je de personages allemaal kunt ontmoeten.

Ik heb weinig verstand van thrillers, maar vond het erg tof dat het boek geschreven werd uit een personage dat niets met de politie te maken had. Doorgaans zie je toch dat thrillers een rechercheur of detective in de hoofdrol hebben. In Moordgids voor lieve meisjes volg je een middelbare scholiere. Dat maakte het voor mij toch wat levendiger en was inleven toch makkelijker

Heeft dit verhaal dan alleen maar pluspunten? Ik kon maar een nadeel verzinnen, en hoewel ik weet dat mensen het niet met me eens gaan zijn ga ik het toch benoemen. In het dankwoord las ik dat er een vervolg komt. Dat begrijp ik niet goed. Het einde van het boek sluit alles mooi af en laat eigenlijk geen losse draadjes voor een vervolg. Daarom vind ik het ook jammer dat er toch een vervolg komt en ik denk dat ik die niet ga lezen. Voor mij is het verhaal van Pippa en Little Kilton echt afgerond.

Moordgids voor lieve meisjes is een boek voor lezers die van mysterie houden in het dagelijkse leven. Ik denk dat het boek ook goed geschikt is als instapper voor mensen, die doorgaans geen thrillers lezen. Of voor jongeren, die toch graag eens een boek willen proberen, maar dat zich wel in deze wereld afspeelt.

Zoals ik eerder schreef heeft dit boek een vervolg. In het Engels is deze al verkrijgbaar als Good girl, Bad blood. Wanneer deze naar het Nederlands vertaald wordt is nog niet bekend.

Ik geef dit boek 5/5 sterren en raad hem echt aan!

Iedereen in Little Kilton kent het verhaal: de knappe en populaire eindexamenscholiere Andie Bell werd door haar vriendje Sal Singh vermoord, waarna hij zelfmoord pleegde. Zelfs vijf jaar later ziet Pippa Fitz-Amobi nog de impact die de zaak op het dorp heeft gehad. Pip heeft zich altijd afgevraagd wat er nu precies is gebeurd. Wanneer ze de zaak kiest als onderwerp voor haar profielwerkstuk, komen er al snel geheimen boven die iemand liever verborgen had willen houden. Het lijkt wel alsof diegene haar tegenwerkt – zou de echte moordenaar nog leven?