·

Recensie een Dodelijke opleiding

Recensie Een Dodelijke opleiding - Naomi Novik

Ik zag dit boek zo vaak voorbijkomen op Instagram en Facebook dat ik hem wel moest kopen! De mooie cover en de spannende flaptekst van het boeken spraken me al heel erg aan, dus er was weinig overtuiging voor nodig om dit prachtige boek aan te schaffen. Werden mijn verwachten, geschept door al dat moois, ook waargemaakt?

Waar gaat het boek over?

In het boek volgen van El. Zij zit nu al drie jaar op Scholomance, een tovenaarsschool. Maar niet zomaar een. Overal liggen monsters op de loer, die eropuit zijn om de leerlingen te verslinden. Gelukkig is El een slim meisje, dat op alles voorbereid. Echter draagt ze een groot geheim met zich mee. In haar schuilen dodelijke krachten, die ze verborgen moet houden als ze niet per ongeluk iemand wilt doden. Tot nu toe lukt het haar om het verborgen te houden, maar wat als de situatie haar geen keuze laat?

Mijn mening

De cover van het boek is niet alleen mysterieus, maar ook prachtig. Onder de dust jacket heeft het boek een gele harde kaft en mooie zwierige letters op de rug. Zodra je het boek openslaat vind je een gedetailleerde doorsnede van de school, waar het verhaal zich afspeelt. Dat beloofde veel goeds!

Fantasy is mijn favoriete genre en dit boek paste daar perfect in. De lezer beland in een grimmige tovenaarsschool, die niets wegheeft van bijvoorbeeld het gezellige Zweinstein. Uit elke schaduw, hoek of afvoerput kan een monster opspringen om de leerlingen te grazen te nemen. Dit geeft het boek een horror tintje, waar ik erg van hou. Harry Potter meets Dark Souls vind ik dan ook een passende omschrijving voor het boek.

De schrijfstijl in het boek is het eerste wat opvalt. De schrijfster breekt de muur met de lezer af en laat hoofdpersonage El direct tegen de lezer praten. Alsof het een soort gedetailleerd dagboek is. Dit is wel even wennen en de lange hoofdstukken helpen hier niet bij, maar na een hoofdstuk of twee word je er helemaal ingezogen. Je kan dat niet meer stoppen met lezen. Wel denk ik dat dit boek niet is voor een lezer, die voor het eerst het fantasy genre wil uitproberen. Er komt veel op je af en aan het begin wordt er veel tegelijk uitgelegd. Hier moet je als lezer echt voor open staan, anders gaat dit niet jouw boek zijn. Het einde van het boek lijkt zoet. Dan komt de laatste zin, die de lezer honderden vragen geeft. Je krijgt bijna ontwenningsverschijnselen, omdat deel 2 er niet is.

De personages in het boek zijn erg leuk. El is geen typische “ik wil alles goed doen voor iedereen” persoon. Degene waar zij een hekel aan heeft, schoolheld Orion, is dat juist wel. Aan het begin geeft El een beetje het gevoel af dat zij de slechterik van het boek is. Dat zou ze ook heel goed kunnen zijn. Later blijkt dat wel anders. El is een nogal verbitterd persoon en dit kan soms wel irriteren, maar haar norse gedrag en opmerkingen leveren ook hilarische momenten op in het boek. Zeker tussen haar en de heldhaftige Orion. Het is in mijn ogen dus zeker geen punt van kritiek.

Het enige nadeel wat ik kan bedenken is de lange hoofdstukken en de lange lappen tekst met weinig onderbreking. Voor mensen die niet veel of snel lezen kan dit een nadeel zijn. Naar mijn mening is het verhaal wel meeslepend genoeg om dit punt te verdoezelen tot iets kleins.

Een Dodelijke opleiding is een ideaal boek voor de echte fantasy lezer of voor iemand die van Young Adult fantasy wil overstappen naar volwassen fantasy. Het boek is ook goed voor mensen, die graag eens een tovenaarsschool in een nieuw jasje willen zien.

Godzijdank krijgt een Dodelijke opleiding een vervolg, want na dat einde moet je wel verder! Uiteindelijk zal het een trilogie worden. Het vervolg wordt in het Engels verwacht in juli 2021 en heet The Last Graduate. Over de Nederlandse vertaling is op dit moment helaas nog niets bekend, maar de kans is zeer groot dat deze er komt.

Ik geef dit boek 5/5 sterren en raad hem heel erg aan!

Ik besloot dat Orion Lake moest sterven nadat hij mijn leven voor de tweede keer redde. Iedereen houdt van hem, behalve ik. Wat mij betreft houdt hij zijn opzichtige magische kunstjes voor hemzelf. Ik heb geen hulp nodig om deze school te overleven. Vergeet al die dodelijke monsters en vervloekte artefacten, ik ben waarschijnlijk het gevaarlijkste wezen dat hier rondloopt. Geef me een minuutje en ik breek hele bergketens af, vermoord miljoenen mensen. Ik zou mezelf zonder tegenspraak kunnen uitroepen tot de Koningin der Duisternis. Tenminste, dat is wat iedereen van mij verwacht. De meeste studenten hier zouden juichen als Orion mij ombrengt, net als een van de vele andere duistere wezens die uit de afvoer omhoogkruipen. Soms denk ik dat ze gewoon willen dat ik in de kwaadaardige heks verander waarvoor ze mij houden. De school zelf wil dat zeker. Maar ze krijgen niet wat ze willen. Zeker Orion Lake niet. Ik mag dan niet zijn droomvoorbeeld zijn van een held, maar ik ga deze plek levend verlaten, en ik ga geen duizenden mensen afslachten om dat doel te bereiken. Hoewel ik toch serieus overweeg om er tenminste één te vermoorden.