· 

Recensie Keeper of the lost cities

Recensie Keeper of the lost cities - Shannon Messenger

 

Via een buddy read kwam ik in aanraking met Keeper of the lost cities. Ik had het boek wel eens voorbij zien komen, maar toch krijgt de serie niet veel aandacht op Social media en ik moet zeggen dat ik echt niet begrijp waarom! In de recensie lees je waarom het me verbaasd.

 

Waar gaat het boek over?

 

Sophie is een 12 jarig meisje met een groot geheim. Ze kan de gedachten van andere mensen horen. Dit weet niemand van haar en dat probeert ze zo te houden. Echter ontmoet ze op een dag de mysterieuze Fitz. Hij kan ook gedachten lezen en vertelt haar dat er een wereld is waar zij wel thuis hoort. Als ze niet mee gaat zullen zij en haar familie in groot gevaar zijn.

Een spannende periode breekt aan voor Sophie als ze gedwongen aan een nieuw leven moet beginnen. Helaas is niet iedereen er van gediend dat ze tot de nieuwe wereld toetreed en gevaren liggen er op de loer.  

 

Mijn mening

 

De prachtige geïllustreerde cover is iets wat meteen opvalt als je het boek in de winkel ziet liggen. De paperback variant van de serie heeft een iets feller gekleurde cover dan de hardcover, maar beide zijn ze erg passend. Nu moet ik wel zeggen dat geïllustreerde covers altijd mijn voorkeur hebben, dus ik ben misschien een beetje bevooroordeeld. We zien hoofdpersonage Sophie met een ander personage. Wat is er gaande in de tekening? Het maakt nieuwsgierig. De titel is met zilveren letters op de voorkant en de rug gedrukt, dat vind ik dan weer minder. Ook staat er een ingedrukte sticker met de tekst: “Perfect for the fans of Harry Potter.” Dat schept hoge verwachtingen. 

 

Deze zijn zeker waargemaakt. Wat was dit een ge-wel-dig boek! Ik kan bijna niet geloven dat dit een kinderboek is. Het verhaal is complex op de juiste manier en is zo neergezet dat de lezer steeds weer met nieuwe vragen blijft zitten. Samen met Sophie ontdekt de lezer steeds meer op de magische wereld waar ze in terecht komt. Zo ook de duistere kanten. Het boek was alles behalve voorspelbaar en ik ben vaak op het verkeerde been gezet tijdens het lezen. Vaak kun je bij kinderboeken wel zien aankomen waar het heen gaat, maar bij dit boek had ik dit absoluut niet! Wat mij betreft mag Harry Potter wel een stapje opzij doen voor dit fantastische boek. 

 

Er komen veel verschillende personages in het boek voor, maar dit is niet storend. Allemaal hebben ze een duidelijke rol en betekenen ze iets voor Sophie. Hoewel Sophie het speciale kind is in het verhaal is het niet hinderend. Ze is totaal niet arrogant en laat haar krachten nooit naar haar hoofd stijgen. Het is makkelijk om mee te leven met het meisje dat toch wel volwassener is dan haar leeftijd. Sophie’s intelligentie en dapperheid maken dat het verhaal voor oudere lezers ook prettig leest. 

 

Zoals ik eerder zei vond ik het verhaal geweldig. De complexiteit ervan verbaasd me nog steeds. Alle kleine stukjes informatie die je steeds krijgt, al die vragen die het oproept. Daarnaast is er ook nog ruimte voor grappige momenten en echte feelgood stukjes. Het boek zou prima door kunnen gaan voor een young adult boek. De wereld waarin Sophie terecht komt lijkt op het eerste gezicht wel wat je ervan zou verwachten, maar naarmate het verhaal vordert zie je dat er veel meer speelt. Dat niet alles zo schitterend is als het lijkt. Dit vind ik heel goed neergezet ook.  

 

Ik zou dit boek eigenlijk aan iedereen aanraden. Dat het voor Harry Potter fans is kan ik wel beamen. Het valt een beetje in die trant, maar persoonlijk vind ik Keeper of the lost cities beter dan Harry Potter (tot nu toe dan he.) Het enige jammere vind ik dat de serie niet naar het Nederlands is vertaald. Dat begrijp ik niet goed. Ik denk dat veel kinderen deze serie geweldig gaan vinden en volwassenen natuurlijk ook. Ik denk dat er veel te halen valt als een Nederlandse uitgever de serie vertaald en goed promoot. 

 

Na dit boek volgen er dus nog meer. Het directe vervolg op Keeper of the lost cities is het boek Exile. Hierna volgen er nog zes boeken en ik begreep dat een negende boek in de maak is. Een heerlijk vooruitzicht om nog zoveel te mogen lezen over Sophie en de geweldige wereld die Shannon voor ons heeft neergezet, al zeg ik het zelf. 

 

 

Ik geef dit boek 5/5 sterren. Als ik er meer kon geven had ik dat in dit geval zeker gedaan!

 


Achterflaptekst van het boek

Twelve-year-old Sophie has never quite fit into her life. She's skipped multiple grades and doesn't really connect with the older kids at school, but she's not comfortable with her family, either. The reason? Sophie's a Telepath, someone who can read minds. No one knows her secret-at least, that's what she thinks... But the day Sophie meets Fitz, a mysterious (and adorable) boy, she learns she's not alone. He's a Telepath too, and it turns out the reason she has never felt at home is that, well...she isn't. Fitz opens Sophie's eyes to a shocking truth, and she is forced to leave behind her family for a new life in a place that is vastly different from what she has ever known. But Sophie still has secrets, and they're buried deep in her memory for good reason: The answers are dangerous and in high-demand. What is her true identity, and why was she hidden among humans? The truth could mean life or death-and time is running out.

Reactie schrijven

Commentaren: 0