·

Recensie List en leugens

Recensie List en leugens - Leigh Bardugo

Ik heb enorm genoten van de Grisha trilogie van Leigh Bardugo. In die boeken leren we de Grisha wereld goed kennen en dit is essentieel alvorens je List en leugens gaat lezen. Hoewel de boeken door dezelfde auteur zijn geschreven is List en leugens totaal anders dan de Grisha trilogie. Waar de Grisha trilogie echt aanvoelt als Young Adult, ervaarde ik List en leugens meer als een volwassen fantasy.

Vanaf het eerste hoofdstuk valt de lezer midden in het verhaal. We krijgen Ketterdam te zien, een stad die is gebaseerd op Amsterdam in VOC tijden. De grachten, de nauwe straatjes en de gokhuizen zijn zo goed beschreven dat het voelt alsof je er zelf loopt. Het is erg leuk om te zien dat een niet-Nederlandse auteur haar inspiratie haalt uit een klein landje als Nederland. De invloeden van Nederland zijn niet alleen terug te zien in het decor van Ketterdam, maar ook in de namen van veel personages. Dit geeft het verhaal iets vernieuwends.

Mijn gehele review lees je binnenkort op de schrijfwebsite

In Ketterdam is alles te koop, als je maar bereid bent om te betalen. Niemand weet dat beter dan crimineel wonderkind Kaz Brekker. En dan krijgt hij een opdracht aangeboden die weliswaar levensgevaarlijk is, maar hem meer geld oplevert dan hij ooit had kunnen dromen. Hij kan het alleen niet in zijn eentje...

Kaz vertrekt uiteindelijk met een team dat op het eerste gezicht een bij elkaar geraapt zootje lijkt. Een op wraak beluste ex-gevangene, een gokverslaafde scherpschutter, een van huis weggelopen rijkeluiszoon, een spion die als bijnaam 'de Schim' heeft en een Hartenwringer die haar magie vooral gebruikt om te overleven in de sloppenwijken. En dan is er Kaz zelf nog, een dief die gespecialiseerd is in onmogelijke ontsnappingen.

Tijdens hun reis moeten ze dwars door vijandig Fjerda trekken en worden ze belaagd door een andere bende die op hetzelfde doel uit is, maar ook door Grisha die dankzij een mysterieuze drug een bijna onmogelijke, explosieve kracht hebben ontwikkeld. Oh, en tussendoor moeten ze ook proberen om elkaar niet te vermoorden.